image1 image1 image1 image2 image3

HELLO I'M Cik Ana Gigit Jari|WELCOME TO MY PERSONAL BLOG|Passionate and Independent

PETUA AIS BATU

Assalamualaikum & salam sejahtera.


Agak lama tidak mengupdate apa-apa di sini kerana masa yang agak terhad, jadi hari ini saya kongsikan satu petua untuk anda semua. Semoga manfaat.

Terbaca satu petua berkenaan kegunaan ais batu. Berikut adalah dua belas cara yang diketahui berguna untuk kita semua.





Mengekalkan Make-up :

Jika anda mempunyai temujanji dan tidak mempunyai banyak masa untuk mengenakan solekan, ais boleh menjadikan kulit anda kelihatan berseri walaupun tanpa sebarang solekan tebal… Caranya adalah dengan menambil satu kiub ais, kemudian balutkannya dengan kain lembut atau tisu dan sapukan ke muka anda… Kemudian sapukan bedak padat ke muka anda… Hasilnya bedak tersebut akan bertahan lebih lama di wajah anda… Dan jangan lupa untuk memakai seoles gincu…...




Meratakan warna kulit :

Sifat ais yang sejuk mampu memberikan ketenangan dan kesejukan apabila digunakan pada kulit… Disebabkan itu, ia mampu untuk mengurangkan ketidaksamaan warna kulit sama ada kulit wajah mahupun anggota badan… Hanya sapukan ketulan ais ke kawasan yang terjejas selama beberapa minit dan hasilnya menakjubkan… Ia merupakan kaedah yang sangat efektif untuk dilakukan tatkala sedang bersantai di rumah…..




Merehatkan mata :

Berasa letih selepas seharian di tempat kerja atau setelah merenung skrin komputer untuk tempoh yang lama? Cubalah silap mata ini demi kecantikan mata anda… Ambil beberapa ketul ais dan balutkan ke dalam kain yang lembut, kemudian sapukan ke sekeliling mata anda… Ini bukan sahaja akan melegakan tekanan yang anda alami tetapi ia turut akan menghapuskan bengkak pada mata anda… Anda akan berasa lebih santai dan segar selepas itu…..




Merawat jerawat :

Dengan menyapukan ais pada wajah anda bukan sahaja akan melembutkan kulit wajah anda malah ia turut mengecilkan liang2 pori pada wajah anda dan menghalang bakteria daripada memasuki liang2 kulit wajah anda… Caranya adalah dengan pegang ais dengan kain yang bersih dan sapukan ais tersebut pada kulit muka anda selama 10 minit setiap hari… Ia mampu mengecilkan liang2 pori dan mengurangkan keradangan pada kulit wajah…...




Menghilangkan gula2 getah :

Opsss! Ini bukan buat magik gula2 getah yang sedang dikunyah di dalam mulut hilang secara tiba2 tetapi ini petua untuk menanggalkan gula2 getah yang melekat pada rambut atau pakaian anda… Hanya sapukan ketulan ais pada bahagian yang terjejas, kemudian tanggalkan gula2 getah tersebut dengan jari anda atau penyepit tanpa merosakkan rambut atau pakaian anda…..




Mengeluarkan selumbar :

Selumbar atau serpihan kayu kadangkala akan tercucuk pada jari apabila anda memegang kepingan papan atau kayu yang tidak ‘dikemaskan’ dengan sempurna… Jika jari anda tercucuk selumbar, sapukan ais pada bahagian tersebut dan cabut selumbar tersebut menggunakan penyepit… Ianya akan menjadi mudah dan tidak menyakitkan…..




Menghilangkan kedut / renyuk :

Jika pakaian anda dari jenis yang renyuk atau kedutannya susah hendak hilang, di sini ada tip untuk menghilangkannya terutamanya apabila anda perlu keluar untuk bertemujanji… Caranya adalah dengan gosokkan ketulan ais yang dibalut dengan kain yang lembut pada kawasan renyuk atau kedut tersebut dan kemudian seterika kawasan tersebut tanpa perlu menunggu kesan ais tersebut kering… Hasilnya amat menakjubkan!!!!




Mengurangkan lepuh :

Apabila ada anggota badan anda yang melepuh atau terbakar, ambil beberapa ketul ais dan balut dengan kain yang bersih… Kemudian sapu perlahan-lahan pada kawasan yang melepuh atau terbakar selama beberapa saat… Selain mengurangkan kesakitan di kawasan yang terjejas, ia juga dapat mengelakkan kerosakan yang lebih teruk pada kawasan tersebut… Selain itu ia mampu mengurangkan bengkak pada kawasan tersebut…




Merawat sengal2 otot :

Setelah berhempas pulas melakukan kerja berat, pasti ada beberapa kawasan otot yang akan berasa sakit dan sengal… Hanya perlu gosokkan ketulan ais pada bahagian yang berasa sengal selama beberapa ketika untuk mengurangkan rasa sengal tersebut…...




Memanaskan nasi :

Memanaskan semula nasi yang sejuk akan menyebabkan nasi tersebut bertambah kering dan kurang sedap… Jadi untuk mengelakkan perkara itu terjadi, letakkan beberapa ketul ais di bahagian atas nasi dan panaskannya… Ais yang cair akibat pemanasan tersebut akan melembapkan nasi yang dipanaskan semula itu…..




Sakit mencabut :

Bagi wanita yang suka membentuk kening dengan mencabut bulu kening, pasti anda akan merasa sakit tatkala kening anda dicabut… Jadi, untuk mengurangkan kesakitan tersebut, gosokkan kiub ais pada kening anda terlebih dahulu sebelum mencabut…... Ulang prosedur tersebut setiap kali sebelum anda mencabut bulu kening anda….. Cara ini akan mengurangkan kesakitan dan mencegah kulit disekeliling kening anda menjadi kemerah-merahan…..



P/S: Bagi umat Islam sekalian diharamkan mencabut kening, harap maklum!! Nak cabut bulu ketiak okey... hehehe


Hadis diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud:

“Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.

Share this:

CONVERSATION

3 comments:

  1. banyak kegunaan ais batu ni rupenye , lepas ni boleh la cuba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh saja cuba... In shaa Allah berkesan...

      Delete
    2. Boleh saja cuba... In shaa Allah berkesan...

      Delete